Gsm: 0476 32 14 65 0476 32 14 65

VOCHT VASTHOUDEN, WAT DOE JE ERAAN?

Meer dan de helft van het lichaam bestaat uit vocht. Wanneer het lichaam het vocht niet afvoert zoals het normaal wel gebeurt, krijgen we te maken met vochtophopingen of "oedeem".

Wellicht heb je er soms ook af en toe eens last van en gaan je voeten, enkels en handen opzwellen. Wat natuurlijk niet zo leuk is, is dat dit ook nadelig is wanneer je aan het afslanken bent. Als je dan op de weegschaal staat, dan schrik je vaak eens dat je het gewenste resultaat niet bereikt hebt. Vocht vasthouden kom je vaak tegen als het warm is in de zomer maar daarnaast kunnen er ook een aantal andere oorzaken zijn.

Meest voorkomende oorzaken

OvergewichtWanneer je last hebt van overgewicht, zal het vet op je lymfe- en bloedvaten drukken, waardoor het vocht zich blijft ophopen.

Reactie van het lichaam op warm weer

Lang staan of zittenWanneer het bloed niet goed kan circuleren in de kuitspieren ontstaat er ook oedeem.

Te veel zout eten

Hormonale oorzaken: Dit komt vooral door de schommelingen van de hormonen oestrogeen en progesteron.

Gebruik van bepaalde medicijnen: Dan denken we vooral aan medicijnen tegen een hoge bloeddruk, corticosteroïden,...

Medische oorzaken: Bepaalde ziekten zoals nieraandoeningen, schildklieraandoeningen kunnen er ook voor zorgen dat we vocht vasthouden. In dit geval is het raadzaam een huisarts te raadplegen.

Tips om te voorkomen

1) Verminder hoeveelheid zout in de voedingZout houdt vocht op. Let ook op bewerkte voedingsmiddelen. Groenten en kruiden zoals knoflook, wortel, komkommer, ui en asperges zijn ideaal en zorgen voor een goede afvoer van het vocht.

2) Drink veel water. Het lichaam komt in een soort "spaarstand" te staan waardoor je vocht vasthoudt. Drink absoluut geen koffie of frisdranken. Deze gaan het nog gaan versterken.

3) Actief bewegenRegelmatig bewegen zorgt voor een betere doorbloeding.

4) Wisselbaden en massages. Helpen tegen een slechte doorbloeding. Probeer warm en koud snel na elkaar af te wisselen.

5) Zorg voor een gezond en stabiel gewichtVaak zie ik mensen op de consultatie die steeds teleurgesteld zijn wanneer ze merken dat ze vocht vasthouden en niet afgevallen zijn. Het belangrijkste is echter dat het vetpercentage daalt en dat je spieren opbouwt. Probeer daarom 1 keer per week op een vast tijdstip je te wegen en wanneer je in de menstruatie zit neem dit dan niet te nauw. Mocht je toch nog hulp nodig hebben, dan kan je altijd een afspraak maken voor een gratis kennismakingsgesprek.

Beste gebruikers, deze site bewaart cookies op uw computer. Het doel is om uw ervaring op onze website te verbeteren en u tegelijkertijd meer gepersonaliseerde diensten aan te bieden. Cookies worden ook gebruikt voor het personaliseren van advertenties.

Als u meer informatie wilt over de cookies die wij gebruiken, raadpleeg dan ons Privacybeleid. Door cookies te accepteren, stemt u in met het gebruik ervan. U kunt de instellingen van de cookies ook aanpassen. Als u weigert, worden uw gegevens niet bijgehouden wanneer u deze site bezoekt. Er wordt slechts één cookie gebruikt in uw browser om uw voorkeur dat u niet gevolgd wilt worden te onthouden.
Alles weigeren
Instellingen aanpassen
Sta alles toe
Cookie-instelling bewerken