Gsm: 0476 32 14 65 0476 32 14 65

GEEN TIJD VOOR ONTBIJT?

Wie kent het niet? Het is ochtend, alles moet heel snel gaan. De kids moeten op tijd klaar zijn voor school, je man moet snel naar zijn werk en dan blijft er jammer genoeg geen tijd meer voor je over om eens rustig te ontbijten.

In deze column leg ik je uit waarom het toch zo belangrijk is dat we iedere ochtend ontbijten. En ja, ook voor mij vraagt dat enige organisatie...!

 

Waarom ontbijten belangrijk is?

1) Ons lichaam heeft een hele nacht zonder voedsel geweest. Om goed te kunnen functioneren heeft het dus weer energie en voedingsstoffen nodig. Vergelijk het met een auto zonder benzine. Wanneer je tank volledig leeg is, moet je gaan tanken. Zo werkt ons lichaam ook.

 

2) Ontbijten versterkt jouw concentratievermogen. Je plukt er dus meteen de vruchten van op school of op het werk.

 

3) Je darmen worden goed wakker geschud en gaan beter functioneren wanneer je ontbijt. Heb jij dus stoelgangproblemen, dan is ontbijten super belangrijk voor jou.

 

4) Wanneer je ’s ochtends een evenwichtig ontbijt neemt, ga je hierdoor minder tussendoor gaan eten. (lees: knabbelen-snoepen-...)

 

5) Door het eten van een ontbijt zorg je er voor dat de bloedsuikerspiegel en het insuline niveau stabiel blijven.

 

Maar wat is dan een goed ontbijt?

De voorwaarde van een gezond ontbijt is dat het eiwitten moet bevatten. Je hoeft geen bord vol met steak weg te kauwen; een kleine portie met hoogwaardige eiwitten is voldoende.

 

Om het gemakkelijk voor je te maken, heb ik hier een paar voorbeelden voor je op een rij gezet.

 

Als je rustig wilt ontbijten:

 

-          Bananenpannenkoek met ei: mix een banaan met 2 eitjes en bak het langzaam aan beide kanten gaar.

-          Salademix met tomaat, spinazie, komkommer en een gekookt eitje.

 

Als je ochtend erg hectisch is:

 

-          Smoothie met spinazie en bevroren fruit, met daarbij een gekookt eitje uit de koelkast.

-          Een handje noten (bij voorkeur amandelen, paranoten en cashewnoten) en een stuk fruit.

 

 

Enkele praktische tips:

 

- Zet 's avonds alles al klaar. Zo kan je rustig ontbijten.

- Kook al enkele eitjes op voorhand. Zo kan je snel iets uit de koelkast halen mocht het toch niet lukken om rustig aan tafel te zitten.

- Maak de boterhammen de avond ervoor klaar.

Neem jij deze tips als ter harte, maar levert dat helaas geen gewichtsverlies op?Panikeer dan niet. Je voedingspatroon is een complex gegeven waarin alle factoren in evenwicht moeten zijn om successvol af te slanken. Wil je samen met mij kijken waar jouw struikelblokken zitten, maak dan gerust een afspraak voor meer informatie.

Beste gebruikers, deze site bewaart cookies op uw computer. Het doel is om uw ervaring op onze website te verbeteren en u tegelijkertijd meer gepersonaliseerde diensten aan te bieden. Cookies worden ook gebruikt voor het personaliseren van advertenties.

Als u meer informatie wilt over de cookies die wij gebruiken, raadpleeg dan ons Privacybeleid. Door cookies te accepteren, stemt u in met het gebruik ervan. U kunt de instellingen van de cookies ook aanpassen. Als u weigert, worden uw gegevens niet bijgehouden wanneer u deze site bezoekt. Er wordt slechts één cookie gebruikt in uw browser om uw voorkeur dat u niet gevolgd wilt worden te onthouden.
Alles weigeren
Instellingen aanpassen
Sta alles toe
Cookie-instelling bewerken